Látogatás Pancsován a Nikola Tesla iskolában

A Szegedi Szakképzési Centrum Vasvári Pál Szakképző Iskolájának 4 tanár és 16 diákja utazott el Pancsovára, ahol a helyi Nikola Tesla testvériskolánkat látogattuk meg.

2015. november 20-án indultunk el 6 órakor a Gutenberg utcából. Amikor megérkeztünk,  mindannyiunkat meglepett, hogy egy „fiú” iskolába jöttünk látogatóba. Mindenki nagyon barátságosan és szívélyesen üdvözölt bennünket. Először az igazgatónő irodájába kísértek minket, ahol megmutatták azt a festményt, amely a két iskolát ábrázolja. A képen szerepel a magyar és a szerb zászló, továbbá a két iskolát egy fa köti össze ágaival és gyökereivel, szimbólunként kifejezve a két iskola közötti együttműködést. Fényképek is készültek a megérkezésünkről és a megismerkedés első pillanatairól. Siposné Gyuris Valéria igazgatónő, és a Szegedi Szakképzési Centrum főigazgatója, Erdélyi Margit köszöntötte az iskola igazgatónőjét, majd átadták az ajándékokat. Iskolánk az igazgatónőnek, a tantestületnek és a minket fogadó diákoknak is kedveskedett egy kis meglepetéssel. Ezután Onodi Lukics Piroska, a pancsovai iskola igazgatónője köszöntötte a vendégeket, és elmondta a tervezett programot. Megismerkedtünk az iskola épületével: minden teret kihasználtak a termek elhelyezésénél, hiszen nagyon sokan járnak ebbe az iskolába (körülbelül 650 diák). A termek különböző színűek voltak; ez tetszett néhány diákoknak, akik azt a javaslatot tették Molnár Edit tanárnőnek, hogy a mi iskolánkban is lehetnének színesek a falak. Ellátogattunk a Pancsovai Múzeumba, ahol megismerkedhettünk régi népi hagyományokkal, foglalkozásokkal, a szerb történelemmel és a város kulcsát is láthattuk.

Érezhetően nagyon nagy szeretettel vártak minket és igyekeztek mindent megtenni a kényelmünkért. A szállásunk elfoglalása után visszamentünk az iskolába, ahol először a szerb vendéglátóinkkal beszélgettünk az udvaron, majd különböző órákon vehettünk részt.

Az első a matematika óra volt. A szerb diákok nagyon sok munkát fektettek ebbe az órába. Olyan feladatokat hoztak, amik játékosak voltak, de mégis kapcsolódtak valamilyen módon a matematikához. Lehetett papírból hajtogatni különböző figurákat, memóriajáték is volt. A foglalkozást csoportmunkába szervezték, ahol a magyar és szerb diákok közösen dolgoztak. Az óra végén behozták azt a festményt, ami a két iskolát ábrázolta. Minden magyar diáknak az általa kiválasztott festékkel egy ujjlenyomatott kellett hagynia a vásznon, ezekből alakult ki a fák lombozata. Utána az interaktív táblára írhattunk egy-egy gondolatot vagy üzenetet. Az óráról a helyi TV is jelentkezett interjúkkal.

A második óra választási lehetőséget biztosított nekünk a földrajz és angol között. Én a földrajz órán vettem részt. A szerb tanárnő angolul üdvözölt mindenkit, majd megkért minket, hogy mutatkozzunk be. Az óra többi részén Magyarországról és Szerbiáról néztünk meg egy ppt-t. Nagyon érdekes volt látni, hogy a két ország milyen sok dologban hasonlít egymásra.

A tanítási órák után a városba mentünk sétálni a diákokkal, akikkel magyar és angol beszélgetést folytatva próbáltunk megismerkedni. A vacsorát egy étteremben szervezték. Nagyon szép, barátságos volt a környezet és a kiszolgálás. Nagyon jó hangulatban telt az este, sokat nevettünk és beszélgettünk egymással. A szerb diákok kísértek minket a szállásra, ahol nem ért véget a nap, hiszen megosztottuk egymással a közös élményeket és tapasztalatokat.

Másnap reggel elindultunk busszal Belgrádba, Szerbia fővárosába a szerb diákokkal és tanárokkal együtt. Először a Nikola Tesla Múzeumba mentünk el, ahol a híres fizikus életével ismerkedhettünk meg és láthattunk érdekes kísérleteket. Közös csoportkép is készült a Nikola Testa-t ábrázoló szobor előtt. Ezt követően szétnéztünk a városban és a Nándorfehérvári vár panorámájában gyönyörködtünk.

A hazafelé tartó út hosszú volt és fárasztó, de jó hangulatban telt el ez az idő is.     Szegedre a Vasvárihoz 21 óra után érkeztünk meg, ahol szüleink, keresztszüleink vagy barátaink vártak bennünket. Miután mindenki megkapta a csomagját elköszöntünk tanárainktól és megköszöntük a lehetőséget, hogy részt vehettünk ezen a fantasztikus kiránduláson.